„Sztuka pięknego pisania”

Analizując termin „kaligrafia” łatwo docieramy do jego greckiego źródła, na który składają się dwa popularne słowa: piękny i pisanie. Dla nas, ludzi współczesnych, forma ręcznego zapisu ma coraz mniejsze znaczenie, a to dlatego, że stosunkowo rzadko posługujemy się pismem odręcznym. W urzędowej korespondencji prawie zupełnie już zanikło, pozostał tylko podpis, ale pewnie i on wkrótce zostanie zastąpiony podpisem elektronicznym. W życiu prywatnym także upada zwyczaj pisania. Postęp cywilizacyjny i technologiczny, tempo życia, spowodowały, że nie korespondujemy ze sobą, a jedynie komunikujemy się przy pomocy tekstów. Właściwie im krócej i zwięźlej wyrazimy swoje myśli, tym nasz przekaz ma większą wartość. Komputer i telefon wyposażone w prosty edytor tekstów wystarczają. Zanikają zdania, znaki interpunkcyjne, zapis przybiera kształt mechanicznie zestawionych równoważników zdań. Czasami nawet one nie są już potrzebne, gdyż niektóre treści i emocje przekazujemy przy pomocy ikon wybranych z katalogu.

Właśnie na przekór temu, co dzieje się we współczesnym „dorosłym” świecie, 31 uczniów klas IV-VI przystąpiło do Szkolnego Konkursu Ładnego Pisania pragnąc udowodnić, że estetyka pisma, jego kształt i wielkość są ważne. Niestety nie wszystkim udało się dowieść, że przepisywanie tekstu bez pomyłek, skreśleń, błędów jest łatwe. Do drugiego etapu przeszło 13 uczniów. Spośród nich wybrano zwycięzców. Oto laureaci konkursu i fragment pracy, która zwyciężyła:

I miejsce- Anna Chrząszcz

II miejsce- Eliza Tryniecka

III miejsce- Emilia Niewiadomska