Przyjaciele Zippiego

O programie

„Przyjaciele Zippiego” to program, który uczy dzieci sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu. To, czego dzieci nauczą się tutaj na zajęciach, na bazie opowiadań, których słuchają, próbują przenosić do codziennego życia. Porównują uczucia bohaterów opowiadań ze swoimi. Podczas zajęć dzieci słuchają opowiadań o losach trójki młodych przyjaciół. Jest wśród nich rodzeństwo Lilly i Tig, mają oni w domu patyczaka o imieniu Zippy. W programie biorą udział dzieci z klasy I i oddziału przedszkolnego.

 

Kim jest tytułowy Zippi? To postać (a konkretnie sympatyczny patyczak), wokół której zbudowane są wszystkie scenariusze kolejnych spotkań z przedszkolakami. Przeżywa ona sytuacje, z którymi każde dziecko prędzej czy później spotka się w swoim dziecięcym, a potem dorosłym życiu. Wspólnie z Zippim dzieci uczą się rozpoznawać, co człowiek czuje w konkretnej chwili, czym można go zranić i co zrobić, by tego uniknąć. Każda sytuacja problemowa pokazuje dzieciom, że nie ma sytuacji bez wyjścia, a z każdej jest właściwie kilka wyjść. Szkopuł w tym, by wybrać najlepsze i swoim wyborem nie krzywdzić innych.   

Bohaterowie przeżywają różne emocje dobrze znane małym dzieciom. Każde opowiadanie jest barwnie zilustrowane i uzupełnione zadaniami takimi jak rysowanie, odgrywanie ról i zabawy. W czasie tych zajęć nauczyciele odwołują się osobistych przeżyć dzieci, pytają, czy ktoś przeżył podobną sytuację. Dyskutują, czy bohaterowie postąpili słusznie, czy to, co ich spotkało, jest dobre, czy złe, wspólnie też zastanawiają się nad rozwiązaniem problemów. Na koniec zajęć dzieci przy pomocy uśmiechniętych lub smutnych buziek oceniają, jak podobała im się lekcja. Program uczy dzieci, jak rozpoznawać własne uczucia i jak o nich rozmawiać, jak mówić to, co chce się powiedzieć, jak słuchać uważnie, jak prosić o pomoc. Często zdarzają się sytuacje, że dziecko płacze i czeka, aż dorosły się domyśli, o co mu chodzi. Ten program uczy, że gdy dziecko czegoś chce, potrzebuje, to musi o to otwarcie poprosić. Program uczy także, jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie, jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem, jak mówić „przepraszam”, jak rozwiązywać konflikty, jak radzić sobie ze zmianą i stratą, między innymi ze śmiercią, jak pomagać innym i jak adaptować się do nowych sytuacji. Spotkania z Zippim odbywały się do końca roku szkolnego. Podzielone są na kilka części, które dotyczą różnych uczuć. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu. Dzieci chętnie biorą w nich udział.
Program „Przyjaciele Zippiego” nie koncentruje się na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich dzieci. Jest to międzynarodowy program, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u dzieci 6-7 latków. Uczy różnych sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje społeczne dzieci.

Program składa się z sześciu części:

1. UCZUCIA – opowiadanie 1 – „Pełne uczuć”
Spotkanie 1: Uczucie smutku – uczucie szczęścia.
Spotkanie 2: Uczucie złości i rozdrażnienia.
Spotkanie 3: Uczucie zazdrości.
Spotkanie 4: Uczucie zdenerwowania.

2. KOMUNIKACJA - opowiadanie 2 – „W pościeli”
Spotkanie 1: Doskonalenie komunikacji.
Spotkanie 2: Słuchanie.
Spotkanie 3: Kto może nam pomóc.
Spotkanie 4: Mówienie tego, co chce się powiedzieć.

3. NAWIĄZYWANIE I ZRYWANIE WIĘZI – opowiadanie 3 – „Czy jesteś moim przyjacielem”
Spotkanie 1: Jak utrzymać przyjaźń.
Spotkanie 2: Doznawanie samotności i odrzucenia.
Spotkanie 3: Jak rozwiązywać konflikty z przyjacielem.
Spotkanie 4: Jak nawiązywać przyjaźnie.

4.ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW – opowiadanie 4 – „Pokonywanie prześladowców”
Spotkanie 1: Jak rozpoznać dobre rozwiązania.
Spotkanie 2: Prześladowanie.
Spotkanie 3: Rozwiązywanie problemów.
Spotkanie 4: Pomaganie innym w rozwiązywaniu konfliktów.

5. PRZEŻYWANIE ZMIANY I STRATY – opowiadanie 5 – „Pożegnanie”
Spotkanie 1: Zmiany i strata są elementami życia.
Spotkanie 2:  Radzenie sobie po śmierci kogoś bliskiego.
Spotkanie 3: Wizyta na cmentarzu.
Spotkanie 4: Nauka płynąca z sytuacji zmiany i straty.

6. DAJEMY SOBIE RADĘ – opowiadanie 6 – „Dajemy sobie radę”
Spotkanie 1: Różne sposoby radzenia sobie.
Spotkanie 2: Jak pomagać innym.
Spotkanie 3: Adaptowanie się do nowych sytuacji.
Spotkanie 4: Wspólne świętowanie.

 

Podstawowe założenie, jaki przyświeca programowi Przyjaciele Zippiego jest bardzo proste - jeśli małe dzieci nauczą się, jak radzić sobie z trudnościami, to w okresie dorastania i dorosłości, powinny lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami. Jedną z ważnych cech programu jest to, że został stworzony jako program uniwersalny, w przeciwieństwie do innych programów, które koncentrują się na pomocy dzieciom doświadczającym konkretnych problemów lub trudności. Ten program może pomóc wszystkim dzieciom poprzez dbałość ich o zdrowie psychiczne. Program Przyjaciele Zippiego nie mówi dzieciom, co robić, ani nie mówi: „To rozwiązanie jest dobre a tamto złe”. Natomiast zachęca dzieci do analizowania i zastanawiania się nad sobą. Nie koncentruje się wyłącznie na pomaganiu dzieciom jak radzić sobie z ich problemami, ale pokazuje, jak ważne jest rozmawianie z innymi, kiedy odczuwamy smutek lub złość, jak również jak ważne jest słuchanie innych. Afirmuje dziecięce zdolności zarówno w zakresie udzielania pomocy, jak i korzystania z udzielanego wsparcia.

 

W roku szkolnym 2017/2018 w programie brało udział 14 osób z oddziału przedszkolnego i 10 osób z klasy I.